Blog

Ditjes en datjes...

Over hoe opvoeden vandaag òòk kan!

De diepste oorzaak van "probleemgedrag" in kinderen

De meeste opvoedingsproblemen hebben eigenlijk één en dezelfde - tweeledige grond. Wanneer kinderen stelselmatig “probleemgedrag” gaan vertonen (zichzelf of anderen pijn doen bijvoorbeeld, dingen stuk maken, zeer vaak uitbarstingen hebben, …), ligt hierbij vaak aan de basis dat ze:

 

1. zichzelf in meerdere of mindere mate zijn gaan afwijzen

 

En, omdat het zelfbeeld van kinderen zo nauw verweven is met het beeld dat ze hebben van hun voornaamste spiegel, de ouders:

 

2. Ze zijn hun ouders in meerdere of mindere mate gaan afwijzen

 

Heel vaak komen kinderen op zo’n moment in een negatieve spiraal terecht. Ze worden nog meer bestraft, gaan zich nog slechter voelen over zichzelf, keren zich nog meer af van hun primaire verzorgers, en de bal gaat aan het rollen.

 

 Flickr Commons, Gaetano Virgallito

Flickr Commons, Gaetano Virgallito

Vaak is het dan ook nodig om in probleemsituaties:

  • erover te waken dat bij het corrigeren van kinderen het zelfbeeld van kinderen geen verdere deuk krijgt
  • actief te werken aan een positief zelfbeeld in kinderen (dat écht gegrond is in de eigen associaties van een kind - en dat bereik je niet met “belonen”)
  • te kijken welke herinneringen en associaties er voor hebben gezorgd dat een kind zichzelf en/of zijn ouders is gaan afwijzen en deze ervaringen te gaan bespreken + verwerken
  • te werken aan herstel van de band tussen het kind en de ouders
  • te kijken of er impliciete associaties zijn die er voor zorgen dat een kind op bepaalde momenten (met vage associaties) ’stevig uithaalt’

 

Heb jij een situatie thuis waar je geen weg mee weet? Contacteer me gerust!